28 Eylül 2011 Çarşamba

AutoTram : Hibrid Otobüs/Tren Kombinasyonu

Tam anlamıyla ne bir otobüs, ne bir tramvay, ne de bir tren. Aslında herşey, fakat yepyeni bir tasarım olduğu çok açık. Fraunhofer Enstitüsü'nden  AutoTram geliştiricileri, toplu taşıma araçlarını çalıştıracak ilginç bir yol bulmuşa benziyorlar.

Elektrikli araçlar genellikle tek şarjla çalışırken AutoTram, 30 saniyelik aralıklarla güç veren şarj durakları arasındaki rotada yolculuk ediyor.

Fraunhofer Enstitüsü ulaşım departmanı başkanı Ulrich Potthoff, "AutoTram'ın bir otobüs sistemi gibi esnek ve hafif raylı sistemden de daha ucuz olmasını istedik. Bu sistemin önemli bir avantajı da herhangi bir demilyoluna ya da havai elektrik hattına ihtiyacı olmaması." şeklinde konuşuyor.

AutoTram'ın geliştirilme aşamasında araştırmacılar, araca kısa sürede büyük ölçekte enerji depolama kapasitesi veren, bir pil ve bir süper-kapasitör arası bir karışım geliştirdi. 

AutoTram'ın menzili şüphesiz ki kısa. Almanya, Dresden'de geliştirilen araç, bir şarj istasyonuna ulaşmadan önce bir defada yaklaşık 2 km. yol alabiliyor. Yolcu platformuna geldiğinde ise kendini kitliyor ve 700 voltluk bir güç alıyor. Potthoff, 2 kilometrenin çoğu şehir için gayet iyi bir mesafe olduğunu söylüyor, fakat yine de yolunda gitmeyecek herhangi bir duruma karşı araçta yedek bir dizel elektrik jeneratörü bulunuyor.

Potthoff, ekibinin yaygın olarak kabul edilen ve elektrikli otomobillerde bulunan lityum-iyon pillerinin kullanımına karşı olduğunu söyledi. Çünkü ağır ve pahalı olmasının yanı sıra, bu pillerin çoğunun sadece sınırlı sayıda yük taşıdığını belirtiyor. Potthoff'a göre AutoTram'ın hibrid güç depolama sistemi, bir ömür boyunca önemli ölçüde daha fazla şarj etmeye olanak sağlayacak. 

AutoTram'ın gelecek yıl tamamlanacak son versiyonunun, hafif raylı sistemlerin ömrü üzerinden %30 ila %50 daha ucuz olması bekleniyor. Fakat yine de dizel otobüslere göre daha pahalı olacak gibi gözüküyor. Yüksek maliyetlere rağmen AutoTram, temiz ve kablosuz bir sistem yaratma adına, şehirler için geçerli bir çözüm olabilir.

Kaynak : SmartPlanet

Foto : Fraunhofer

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder